LUCKA 9

IMG_1054

9:E december LUCKA 9

TRÄNING – Kom ihåg dig själv i allt julbestyr.

Jag hade ett mål att klara 5 min plankan och det gjorde jag och känner mig stolt över det. Kanske inte mycket för vissa men för mig var det ett stort mål och jag la en plan för att klara det, lite varje dag så därför är det viktigt att när vi är mitt uppe i allt julbestyr så ska vi hinna ta hand om oss själva. Men det fina med att ta hand om oss själva är att då hinner vi med så mycket mer för ett lugn infinner sig i kroppen och mycket stress försvinner som sitter inkapslat i oss under en dag. Så för att du ska kunna träna varje dag och kanske slippa springa iväg på något gym eller anläggning av något slag så kan du alltid träna hemma.

IMG_4080IMG_4102

Jag tränar varje dag och självklart planerar jag in detta i min kalender för det är en del i min livsstil. Jag tränar mycket HIIT  och kör TABATA som är en grym träningsform och passar alla i alla åldrar för du tränar efter dina egna förutsättningar. Träna inne, ute, morgon, förmiddag, eftermiddag eller kväll spelar ingen roll. Har du frågor om TABATA så hör av dig.

Här kommer en annan form av kul träning som du kan använda dig av – KORTLEKSTRÄNING

31-003c

Kan man träna efter en kortlek? Jodå, du tar en kortlek och sedan bestämmer du helt enkelt fyra övningar som du vill göra, detta kan variera i det oändliga som du förstår.

Viktigt att du bestämmer dig innan om du ska köra en hel eller halv kortlek. Börja aldrig förhandla med dig själv för då börjar man ofta att släppa sin träning.

Här är exempel på fyra övningar:
HJÄRTER = Knäböj – här kan du göra med hopp eller utan hopp
KLÖVER = Utfallssteg x-antal per ben höger/vänster

SPADER = Situps (Crunch)
RUTER = Armhävningar, stående på knä eller på fötter, var rädd om din rygg

För alternativet med att göra lika många som det står på kortet
1. Ta en hel kortlek och vänd första kortet. Är det hjärter ess så gör du en knäböj.
2. Ta ett nytt kort; klöver 7. Gör 7 stycken utfallssteg!

Sedan kan man bestämma sig för att göra lika många varje gång – bestäm hur många du skall göra ex 10 st
1. Ta en hel kortlek och vänd första kortet. Är det hjärter ess så gör du 10 st armhävningar
2. Ta ett nytt kort; klöver 7. Gör 10 stycken utfallssteg!

Nu finns det inga ursäkter att inte hinna träna, utan istället för att sitta i soffan kan du välja att göra några utav dessa övningar – involvera hela familjen och gör det tillsammans, en kul grej både för barn och vuxna. När du nu tar dig tid att träna, ta då i för kung och fosterland. Mysträna inte utan se till att du får resultat.

Ha en underbar onsdag den 9 december 2015 och missa inte LUCKA 10 imorgon / må bäst Catharina

 

Kommentera

Your email address will not be published.